Scriptieprijs

Sinds 2008 organiseert Stichting Vredeswetenschappen jaarlijks een scriptieprijsvraag.
De scriptieprijs is bedoeld om onderzoek van studenten aan universiteiten en hogescholen naar vrede en veiligheid te bevorderen, en gericht op (ex-)studenten van een master aan een Nederlandse universiteit of hogeschool.

Tot en met 2012 werd de scriptieprijsvraag georganiseerd in samenwerking met IKV Pax Christi. Sinds 2013 wordt de scriptieprijsvraag georganiseerd in samenwerking met University for Peace (UPEACE) The Hague. De prijsvraag wordt gefinancierd door de ASN Foundation.

inge-van-den-broek-fotografie-45

De winnaar van de scriptieprijs 2016 is:

Johannes Chinchilla:
Growing Sustainable Peace: Starting at the Roots?”
University of Amsterdam, International Development Studies
zie samenvatting-scriptie-johannes-chinchilla

De overige genomineerden waren:

Melanie van der Lem: “The Divergent Trajectories of Corporation – Community Mining Conflicts in Peru”
Leiden University, Politics, Conflict and Cooperation
zie samenvatting-scriptie-melanie-van-der-lem

Marieke Schöning:
To be or not to be political: Questions to international development discourse through an investigation of active youth citizenship among young, educated Syrians in Beirut”
University of Amsterdam, International Development Studies
zie samenvatting-scriptie-marieke-schoening

De scriptieprijs werd uitgereikt door Ewoud Goudswaard, directeur van de ASN Bank, tijdens het jaarlijkse SVW symposium, samen met de HBO Peace in Practice Award. De jury bestond in 2016 uit Tom Sauer (voorzitter, Universiteit Antwerpen), Erin Wilson (Rijksuniversiteit Groningen), en Lidewyde Berckmoes (NSCR Amsterdam). Zie juryrapport-scriptieprijs-visions-on-peace-2016 voor hun beoordeling.

De winnares van de WO Scriptieprijs Visions on Peace 2015 was Bareez Majid met haar scriptie “In Order Not to Forget” –  A Critical Study of the Iraqi-Kurdish Museum of Amna Suraka, voltooid aan de Universiteit Leiden bij Middle Eastern Studies. Haar samenvatting is hier te lezen: Summary MA Thesis Bareez Majid.

De winnares van 2014 was Nina Bode. In 2013 won Eveline Wong.